Wpisy na własne strony, czyli na zaplecze, lub też na zaplecze firmowe, piszę w lekko odmienny sposób niż artykuły sponsorowane na serwisy zewnętrzne. Główna różnica poleca na tym, że we wpisach sponsorowanych mamy ograniczoną ilość linków wychodzących. Na zapleczu mamy pełną kontrolę nad tym, co robimy, jak i w jakiej ilości.
Na każdy artykuł zawierający link pozycjonujący polecam opublikować również jeden artykuł, który nie zawiera takiego linku, ale jest powiązany tematycznie.
Tytuł artykułu
Idealną sytuacją byłoby, gdyby każdy publikowany na zapleczu artykuł zyskiwał widoczność. Nie chodzi tylko o to, żeby po prostu był. Ma być zoptymalizowany pod jakieś frazy. Jak je znaleźć? Tutaj lubię wspomagać się dwoma narzędziami. Pierwsze to GSC, drugie to podpowiedzi Google.
Chcemy żeby artykuł:
- odpowiadał na konkretnie pytanie lub potrzebę
- był powiązany tematycznie z frazą, którą linkujemy
- był powiązany tematycznie z innymi artykułami na stronie
Google Search Console
W pierwszej kolejności szukam wpisów, które już są opublikowane na stronie. Mają dużą ilość wyświetleń, ale małą kliknięć. Czyli pojawiają się gdzieś na dalekich pozycjach pierwszej strony lub na drugiej stronie wyników.
Załóżmy, że wybieram sobie artykuł na temat zalet i wad komputera stacjonarnego.
Google – podpowiedzi
Google podpowie nam o czym napisać na 3 sposoby.
pokaże podpowiedzi już na etapie wpisywania tekstu
pokaże sekcję „więcej pytań” już w wynikach wyszukiwania
pokaże sekcję „inni wyszukiwali również” na samym dole strony z wynikami
To ostatnie miejsce jest dość specyficzne. Może pokazać w największym stopniu jaka jest intencja osób wpisujących dane zapytanie. Czyli jeśli mamy frazę „Dieta Dukana”, a w tej sekcji pojawiają się powiązane zapytania związane z przeciwwskazaniami, obawami itd, to w artykule o diecie Dukana dobrze byłoby o tym napisać. Jeśli przy frazie „Norton 360” pojawiałyby się powiązane wyszukiwania typu cena, allegro, najtaniej itd. to mamy tutaj wyraźnie widoczną intencję zakupową. Czyli wrzucamy do artykułu info o zakupach.
Na powyższych przykładach osobiście wygenerowałbym artykuł, który mówi o zaletach komputera stacjonarnego w kontekście gier, kierowany do rodziców dzieci. Np. Pierwszy komputer stacjonarny dla dziecka – zalety i zagrożenia. Kieruję treść do rodziców dzieci z tego względu, aby łatwo było nawiązać w nim do bezpieczeństwa i polecić instalację programu antywirusowego.
Generowanie artykułu
Sam artykuł generujemy tak samo jak artykuły sponsorowane na serwisy zewnętrzne.
Gdy jest gotowy, wracamy do ChatGPT i używamy dodatku o nazwie Consensus. Jest to dodatek, który służy do wyszukiwania badań naukowych.
Przykładowy prompt dla artykułu powyżej:
czy posiadasz aktualne dane liczbowe odnośnie bezpieczeństwa dzieci w internecie? chcę napisać artykuł kierowany do rodziców dzieci, chcących kupić im pierwszy komputer. chcę ich ostrzec o zagrożeniach. potrzebuję źródeł i danych liczbowych, możliwie najbardziej aktualnych
I dostajemy odpowiedź w formie linków do badań wraz z krótkim objaśnieniem:
To niestety nie nadaje się do prostego wklejenia. Trzeba lekko przerobić żeby wpasować kontekstualnie do artykułu. Jest to albo samodzielna robota, albo można poprosić o to ChatGPT. Dodatkowo nie chcemy wrzucać linków w tej bazowej podanej formie.
Po kliknięciu w link przechodzimy na podstronę aplikacji. Szukamy linku Full text do pełnej wersji badania. Jeśli jej nie ma, wtedy jako linku używamy Semantic Scholar. Czasami, niezbyt często, jest opcja PDF do pobrania. Z takiego badania, które ma wersję PDF, możemy zrobić osobny cały tekst powiązany tematycznie, który będzie omówieniem całego badania w jakimś kontekście. To jest fajna opcja, przykład tutaj: Aktywność fizyczna i jakość snu wśród studentów Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu – omówienie badania.
Grafiki i linki
Grafiki generujemy unikalne, i wrzucamy albo co jeden nagłówek H2, albo co drugi nagłówek H2.
Pod wstępie (po 2 akapicie tekstu, przed pierwszym nagłówkiem H2) wrzucamy link wewnętrzny do „Zobacz również: xxx”. W tym przykładzie będzie tam link do wpisu o zaletach i wadach komputera stacjonarnego. Następnie pod koniec każdej sekcji, nad kolejnym nagłówkiem H2, wrzucamy kolejne „Zobacz również”.
Linków do powiązanych wpisów może być wiele. Wszystko zależy od tego, ile jest nagłówków i sekcji tematycznych w artykule. Jakie artykuły podawać jako polecane?
- w pierwszej kolejności polecamy te artykuły, które są wyraźnie powiązane tematycznie
- w drugiej kolejności polecamy te artykuły, które chcemy promować (np. są tam linki wychodzące do naszych głównych stron)